zaterdag 30 mei 2009

Mijn reis door 23 dingen

Dag beste collega's en beste bloggers,

In de Griekse filosofie en godenleer is daar het bekende verhaal van de reis naar Ithaka. Kern van dit verhaal is dat de reis naar Ithaka belangrijker is dan het te bereiken doel. Voor mij geldt dat ook voor de reis die 23dingen heette. In eerste instantie was ik vooral van mening dat iedere medewerker van ons netwerk zich deze dingen eigen zou moeten maken om op die manier beter voorbereid te zijn op de toekomst van ons bibliotheekwerk.
Dus de focus was vooral gericht op het halen van dat certificaat zodat je kunt aantonen dat je alles 'gedaan' hebt.

Toen ik zelf met 23 dingen aan de slag ging en er achter kwam dat er toch nog een heleboel dingen waren die ook ik nog niet kende, merkte ik dat het bezig zijn met die dingen, de reis naar het doel toe, steeds belangrijker voor mij werd.

Ik bedoel daarmee dat door het doen, het concreet bezig zijn met al die web 2.0 mogelijkheden je er pas achter komt wat de mogelijkheden zijn en dat dat papiertje of het kunnen aantonen dat je iets wel of niet gedaan hebt, steeds minder belangrijk wordt.

En het is waar! Al die 23 dingen bieden mogelijkheden voor de bibliotheek van de toekomst maar ook van die van morgen. Natuurlijk is niet alles even relevant voor iedereen of beter gezegd zal elke klant en dus elke bibliotheek haar eigen accenten leggen.

Maar dat is niet erg. De 23 dingen, en er zijn er natuurlijk veel meer, ook zaken die we met elkaar nog kunnen ontwikkelen, bieden ons mogelijkheden om een beter aanbod te ontwikkelen dat niet alleen de digitale dienstverlening beter maakt, maar er ook voor kan zorgen dat de mogelijkheden van de analoge bibliotheek beter tot haar recht komen.

Ik hoop dat de collega's die als voorhoede hier mee bezig zijn geweest dit ook zijn gaan inzien en het niet zien als iets wat moet maar als iets dat kansen en nieuwe inspirerende mogelijkheden biedt.

Ik zou hier dan ook graag een vervolg aan willen geven en roep medebloggers op om met een klein groepje eens na te denken hoe wij het geleerde in de praktijk kunnen brengen.

Nu zou ik daartoe een mail kunnen sturen maar ik gebruik daarvoor liever dit middel waar wij allemaal mee hebben leren werken de afgelopen periode.

Ik feliciteer iedereen die alle dingen klaar heeft en voor diegenen die nog niet zover zijn, nog even doorpakken................

Dinsdag ben ik er helaas niet bij, dat spijt mij maar ik weet zeker dat de honneurs goed worden waargenomen.
Ik wens jullie een goede discussie toe over de verdere toepassingsmogelijkheden voor ons werk. ik weet zeker dat de opgedane inzichten ons nieuwe kansen bieden.

Bedankt voor het meedoen, succes met het vervolg en tot een andere keer via welk middel dan ook.

Jellie

ps, ook ik blijf bloggen maar dan mijn onderwerpen zullen wellicht veranderen.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Jellie,

    Ook gefeliciteerd met het halen van de eindstreep. Ik hoop met jou dat er een aantal bloggers actief blijft. Ik ga het in ieder geval proberen ;-)

    Gert Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thea is bezig met het verslag van de slotbijeenkomst, dus je kunt nog wel lezen wat er allemaal ter sprake is gekomen. Ik heb evt. nog wel de powerpoint die ik gemaakt heb en heb laten zien, met daarin alle dingen opgesomd en per ding een paar reacties uit verschillende blogs van de deelnemers. En natuurlijk bloggen, twitteren, hyven...etc we door. Nogmaals gefeliciteerd met de eindstreep en ik ben benieuwd of je je poken al geactiveerd hebt ;-) Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen